En ny DeGruyter annonse

Denne annonsen opfyller  tydelig markedsføringslovens §3:

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Jeg lurer på hva de som har utformet teksten mener med ‘markedsføring’. §5, definisjoner, nevner ikke det. Ikke det jeg ville si så mye om, men er jo interessant (må jeg markere denne bloggen som ‘markedsføringsmateriale’?).

Denne annonsen er fra perioden der grafikere var folk som tegnet alle bostaver for hånd. Tilgang til datamaskiner betydde praktisk matematikk i og med at alle bokstaver og font nå kunne (og skulle) beskrives matematisk – mer om utfordringene rundt fonter finnes f.eks. på Wikipedia. Det gjelder å manøvrere forsiktig når man har patent på en teknologi, men samtidig må få teknologien i bruk.
Ikke det jeg ville si så mye om egentlig det heller…

Originalannonse med rabatt-kupong fra DeGruyter Og egentlig er det ikke så mye å si heller. Designeren har lekt en del med tre-stukturer: både “kaffe-reklame”-skiltet har denne strukturen samt også de oransje linjene til høyre. Og selv om verdikupongen nederst er nokså tydelig, så blir det fremhevet ytterlig :).
Teksten “met waardebon” (“med verdikupong” på norsk) har en liten skjønnhetsfeil i skyggen sin.
Alt i alt en nokså dårlig scan og mye oransje.

I make-over varianten ignorerte jeg tre-strukturen (jeg synest den var nokså mislykket egentlig i de oransje linjene i og med at jeg ikke klarte å forstå hva de gjorde der øverst til høyre).
Og siden det var nokså umulig å finne ut hva slags bakgrunn originalen egentlig hadde, brukte jeg en kaffebønne – den som også er brukt i Santé-logoen.

Nå må jeg bare få implementert sånn en rabatt-kode på kaffepads.no nettsiden ;)

Kaffereklame fra Santé
Kjøp kaffepads fra Santé på kaffepads.no

13 replies on “En ny DeGruyter annonse”