Fra Zijlstra kaffe til kaffe fra De Gruyter

På lik linje med Zijlstra var også De Gruyter en dagligvarebutikk. Butikkjeden begynte egentlig i 1818, da Piet de Gruyter kjøpte en bokhvete-mølle (Gruyter kommer det nederlandske ordet “grutter”, som lages av bokhvete). Litt etterpå kjøpte han butikklokaler i nærheten for å selge produktene sine.  Piet var kjent som smart og litt utspekulert, og får kallenavnet Piet den Dief – (Tyven Piet). Kallenavnet ble husket gjennom hele firmaets historie…

Butikken utvides med flere produkter, og i 1913 åpner butikk nr. 44.

De hadde noen mer eller mindre geniale grep – i tiden da folk kjøpte på regning så introduserte De Gruyter i 1905 ordningen “10% rabatt på alt”. Det gjaldt kun hvis du betalte kontant da du hentet varene (bra for likviditeten).

Senere ble De Gruyter også kjent for sin “ukens godteri” – der barna fikk noe godt hvis mor handlet hos De Gruyter. De fleste husker butikkjeden for sine fantastisk fine butikklokaler rundt i landet.

Desverre reagerte selskapet for sent på endringer i markedet og de var for sent ute med supermarked-konseptet, og i 1970-tallet forsvinner derfor butikkene.

Annonsens layout er en i en serie som Jurriaan Schrofer lagde for De Gruyter og som ble kjørt i 1964. Han lagde ikke bare kaffe-relaterte annonser for De Gruyter, men også for supper bl.a.
Denne annonsen (1964) er kul, og sammenlign den gjerne med denne her – som er fra mer enn 40 år senere :)

Det som påfaller mest for min del (bortsett fra et litt rotete oppsett av kaffebønnene i par), er at Jurriaan Schofer har kombinert nye elementer (kaffebønnene og måten de blir presentert på) med det mer tradisjonelle bildet i høyre nedre hjørne. Kan være det var De Gruyter som krevde å ha det med, men jeg fant sålangt ingen eldre annonser fra De Gruyter så det er litt vanskelig å se om de brukte det før.

9 replies on “Fra Zijlstra kaffe til kaffe fra De Gruyter”