Juriaan Schrofer: Arbeid for De Gruyter

Jurriaan Schrofer (1926-1990) var interessert og opptatt av font, tegnskrift, bokstaver og utforming.
Her de to siste annonsene for De Gruyter fra 1964 som jeg fant. Disse var del av en serie annonser med lik struktur.
De Gruyter fokuserer i annonse-serien ikke på kjente slogans (“Ukens godteri” eller “Tyven Piet” — sistnevnte er vel mulig å snu til noe positivt?), men kun på at de gir 10% kontant-rabatt og er (derfor) rimelig.

Den kaffe-relaterte serien besto (såvidt jeg kunne finne ut av) av 4 annonser:

Valg av kaffe
Som hadde blitt noe som: “Ut av så mye som 14 selekterte kaffesorter velger Sante sin blanding.
Av connoisseurs foretrukket pga duften og aroma, behagelig og forfriskende.
Ferske, sprø kaffebønner står i begynnelsen av din kaffekopp.”

Brenning av kaffe
Noe som: “Santé lager kaffe selv. Hver dag, akkurat som du.
Denne kaffen blir testet av cuppers. Disse sjekker kvaliteten. ‘Det er denne kaffen’, sier de.
‘Dette er blandingen med den fine duften, gode smaken og milde aroma’.
Dette er kvaliteten som Santé kaffe skal være.”

Distribusjon av kaffen i butikken (fokus på fersk)
Som blir noe à la dette: “Santé brenner kaffe. Hver dag. Fersk. Full av aroma.
Og ikke et fnugg går tapt. Fordi rett etter brenningen pakkes denne kaffen inn i en kaffepad.
Som pakkes i en kaffepad-pakke, som tar vare på duften og smaken. Og det kan du smake selv!”

Å drikke kaffe
“Lukten av gjestfrihet – lukten av en kaffeduft, eller duften av kaffelukt.
14 selekterte kaffesorter avgjør duften og aroma til enhver melange.
Du lager den selv.”

Hver annonse ble avsluttet med en setning for å huske på at dette var rimelig:
“Tenk også på følgende: Sante har et bedriftstilbud der du kan oppnå rabatt. Det gjør god kaffe også rimelig.”

2 år etterpå kjørte De Gruyter en annen kaffe-relatert kampanje; denne ble også utformet av Jurriaan Schrofer, men er helt forskjellig fra oppsett (følg med neste uke!!).

Schrofer var ikke bare interessert i det praktiske og estetiske ved tegn og bokstaver, men også det filosofiske. F.eks. så stilte han seg spørsmålet “Hva er minimum antallet grunnelementer som er nødvendig for å skape en typografisk idiom?”.
Bokstavene her er basert på et konsept som han foreslo for De Gruyter i 60-tallet (en kaffe-annonse det også såklart).